
Hoogeveen, 6 oktober 2025 - CDA Hoogeveen vraagt aandacht voor ontwikkelingen in Elim
CDA Hoogeveen heeft schriftelijke vragen gesteld over diverse ontwikkelingen in Elim. Onlangs organiseerde CDA Hoogeveen een inloopspreekuur in dorpshuis De Open Deur, waarbij inwoners van de veendorpen werden uitgenodigd om hun trots en zorgen over hun dorp met de CDA-fractie te delen. Verschillende onderwerpen kwamen aan bod: van operationele zaken als defecte lantaarnpalen en slechte voetpaden tot aan de vestiging van een herstelhuis. Voor de CDA-fractie is het aanleiding om schriftelijke vragen hierover te stellen.
CDA-fractievoorzitter Bert Otten vertelt: “In het inloopspreekuur werd duidelijk dat veel zaken goed gaan in Elim. Inwoners zijn trots op de vele vrijwilligers en de sterke verenigingen in het dorp. Met De Open Deur heeft Elim bovendien een modern en prachtig dorpshuis voor de komende decennia. Dat is goed om te zien.”
Er kwam echter ook een aantal zorgen naar voren. Bert Otten vervolgt: “Inwoners geven aan dat er helaas traag of niet wordt gereageerd op meldingen. Zo wachten inwoners al drie maanden op de reparatie van een kapotte lantaarnpaal en maken inwoners zich zorgen over de veiligheid van de voetpaden in het dorp. Daarnaast is er onrust over de vestiging van een zorginitiatief voor kwetsbare jongeren. CDA Hoogeveen vindt het van belang dat de gemeente goed omgaat met meldingen van inwoners en over nieuwe ontwikkelingen duidelijk communiceert. We hebben daarom schriftelijke vragen gesteld aan het college over de omgang met meldingen, het herstellen van voetpaden en de communicatie over nieuwe initiatieven zoals de vestiging van het herstelhuis.”
Tijdens het inloopspreekuur van het CDA Hoogeveen in het Dorpshuis De Open Deur kwamen een aantal vragen over de volgende onderwerpen aan de orde. Graag willen we hier een reactie op hebben van u.
Op meldingen van inwoners over operationele zaken, zoals kapotte lantaarnpalen wordt slechts gereageerd met een ontvangstbevestiging. Meerdere meldingen zijn reeds door verschillende inwoners gedaan. De reparatie laat al bijna drie maanden op zich wachten.
Onze vragen:
-
Hoe verloopt de procedure/het proces ten aanzien van meldingen van inwoners? Hoe wordt een melding in behandeling genomen en wanneer krijgt een inwoner hier bericht over?
-
Vindt u een termijn van bijna drie maanden acceptabel voordat actie wordt ondernomen? Of in ieder geval wordt teruggekoppeld aan de melder (lees inwoner) welke actie wordt ondernomen?
-
Meldt u ook terug aan de inwoner als er geen actie wordt ondernomen met de reden van dit besluit?
Verder hebben we gesproken over veel onvrede en klachten over de status van de voetpaden in het dorp. Hier zijn ook al diverse meldingen over gedaan. Inwoners geven aan niet serieus genomen te voelen als zij meldingen doen.
Onze vragen:
-
Herkent u deze vragen over de status van voetpaden in het dorp Elim?
-
En heeft u zicht op meldingen die hierover zijn gedaan door inwoners van Elim?
-
Is er voldoende capaciteit en zijn er middelen beschikbaar om spoedreparaties uit te voeren binnen de gemeente Hoogeveen en in het dorp Elim in het bijzonder?
Aan de Jan Slotswijk is het Herstel Huize Mamre deze zomer gevestigd. Veel inwoners van Elim hebben hier veel zorgen over.
Onze vragen:
-
Kent u dit initiatief aan de Jan Slotswijk in Elim?
-
Bent u op de hoogte van de zorgen van veel inwoners van Elim over dit initiatief?
-
Past deze bestemming binnen het huidige bestemmingsplan?
-
Heeft er participatie plaatsgevonden en/of is er informatie gedeeld met de omgeving (buurt) over dit initiatief en het doel van dit initiatief?
Reactie plaatsen
Reacties